De NMBS en de Nederlandse evenknie NS wijzen elkaar met de vinger over de problemen met de Fyra-trein. "Het ligt ook aan de Belgische partner", laat de Nederlandse Spoorwegen (NS) horen.


Vertragingen en defecten, zelfs afgeschafte treinen: sinds de lancering van de nieuwe Fyra, de hogesnelheidstrein die Amsterdam en Brussel met elkaar verbindt, zijn er nog niet veel ritten vlot verlopen.

De kritiek zwelt aan. Reizigersorganisatie TreinTramBus is het alvast beu.

Gisteren raakte ook bekend dat de NMBS de Nederlandse Spoorwegen (NS) op het matje roept over de problemen. De top van de NMBS is door al de technische perikelen naar eigen zeggen verontrust en wil vrijdag dus uitleg van de top van de Nederlandse Spoorwegen. Volgens de Belgische maatschappij komen de perikelen vooral voor op de Fyra-toestellen onder Nederlandse hoede.

Maar de NS kaatst de bal terug, en stevig. "Het ligt ook aan de Belgische partner waarmee we moeten samenwerken", zegt woordvoerder Erik Trinthamer. "Ook moeten de machinisten wennen aan de nieuwe trein en aan de nieuwe dienstregeling."

De NS heeft in Nederland zelf geen al te beste reputatie, en -net als op de NMBS bij ons- komt er vaak felle kritiek vanuit de publieke opinie. "Nou hebben ze in België het Nederlandse spelletje overgenomen door te zeggen dat die van de NS niets kunnen", hekelt de NS. "We moeten onze ervaringen samenbrengen en de evaluatie maken na een week."

(belga)